Et godt UX design er kombinationen af en god brugeroverflade, infrastruktur og et stabilt teknisk fundament. UX design er ikke kun det visuelle, det er meget mere end det. Et godt UX design hæver både din top- og bundlinje.
Hvad er UX design?
User experience (UX), på godt dansk kaldt brugeroplevelse, er hovedessensen af en UX designproces. UX design involverer nemlig alle de steder, dine kunder interagerer med dit produkt. Både digitalt og i en fysisk butik.
Hos Brandstoff arbejder vi med den digitale del og med selve brugeroplevelsen på din hjemmeside, app eller anden applikation. Og både med de eksterne og interne systemer, som er henvendt enten direkte til dine kunder eller til dine medarbejdere.
Der findes en masse eksempler på applikationer, hvor kodestrukturen er til UG, hastigheden er i top, men design-overfladen er blevet forsømt. Det giver i sidste ende et rigtig dårlig resultat, for du vil hurtigt stå tilbage med en applikation, som ikke bliver brugt, men blot skaber frustrationer hos sine brugere. Don’t do that! Vær smart, når du arbejder med din brugeroplevelse. Det er IKKE tilfældigt, at mælken står bagerst i et supermarked, mens impulskøbene findes ved kasseapparatet.
Den korte kunderejse, god brugeroplevelse
UX design omfatter hele brugerrejsen og er et tværfagligt felt. UX-designere kommer derfor selv med mange forskellige baggrunde såsom visuelt design, programmering, psykologi og interaktionsdesign. For at designe til menneskelige brugere betyder, at du skal arbejde med et øget omfang af hensyn til tilgængelighed og imødekomme mange potentielle brugeres fysiske begrænsninger, f.eks. besvær med at læse små tekster.
Brugernes advokat og holder brugernes behov i centrum for alle design- og udviklingsindsatser. Vi som bruger af internettet blevet ekstremt utålmodighed fordi den digital ærea kommer med noget af en tidsoptimering. Vi er derfor hurtigt blevet magelig (heraf opstod 1-click shopping begrebet) og ønsker en hurtig, simpel og information kunderejse, men du får ikke mere end 1 minut af vores tid. Givetvis urealistiske krav sæt, men den udfordringer tager vi gerne op.
Nogle vil mene at der er stor forskel på hvordan vi gjorde tingene før den digitale tidsalder og efter den digitale tidsalder for alvor gik i luften med eks. digital post og e-handel. Andre vil mene at ‘det digitale’ eller digitaliseringen altid blot er et middel som ændrer sig over tid og at det i sidste ende er vigtigt at fokusere på hvordan den menneskelige hjerne oplever behov og opfyldelse af behov.
Hvordan arbejder vi med brugeroplevelser?
Vi starter altid med at skitsere den bruger, du vil henvende dig til, din forretning og dine ønsker til produktet. Det sikrer, at vi sætter den rigtige kurs fra start. En god brugeroplevelse handler om sund fornuft. Det handler om at bruge dine data aktivt i mødet med dine brugere, hvad end det er medarbejdere eller kunder. Hvis du ikke har fokus på at kende den brugeroplevelse, du selv leverer, vil du typisk heller ikke være moden til at kunne bruge dine data til at forbedre din forretning.
Webdesign
En brugervenlig hjemmeside eller webshop med et moderne webdesign får ikke alene din virksomhed til at fremstå mere professionel, den giver også dine kunder en bedre oplevelse, når de klikker sig ind på den. For en hjemmeside er ikke bare en hjemmeside – der er rigtig stor forskel på, hvor effektiv den er til at lave dine besøgende om til kunder. Nu om dage er det ofte over halvdelen af de besøgende, som kommer ind på dit website via en mobiltelefon eller tablet. Det er derfor vigtigt, at dit webdesign er responsivt, altså optimeret til alle slags enheder. Det er også vigtigt, at din hjemmeside er søgemaskineoptimeret, så søgemaskinerne har nemt ved at crawle den igennem og få et indtryk af, hvad den handler om. Det kan på sigt give dig mere og meget relevant trafik, men det sikrer også, at du har taget stilling til hele oplevelsen af din hjemmeside. Hvis Googles søgemaskine forstår din hjemmeside, gør brugeren også.
Vi er bl.a. eksperter indenfor: WordPress, Shopify, Shopify templates, Elementor, WP astra
Dokumenterbar UX design
Vi opsætter altid tracking på vores designprojekter, så vi kan hjælpe dig med dine målbare succeskriterier. Det er lige meget, om du ønsker tracking på enkeltstående sider og knapper, eller du har mere fokus på at øge antallet af konverteringer og mindske din bounce rate. Tracking og dine succeskriterier er altafgørende for, om dit design giver en god oplevelse til brugeren. Ved altid at fokusere på en dokumenterbar brugeroplevelse kan vi bedre skabe en platform, der matcher brugerens rejse med jeres forretningsmæssige målsætninger.
UX metoder
Der findes mange metoder at optimere en brugeroplevelse på, men vi forsøger at holde det simpelt og overskueligt, så vi kan prioritere de rigtige tiltag. Det vil typisk være svært at gå i dybden med hvert lille hjørne af et design, for et design er dynamisk. Vi arbejder med følgende UX metoder; User flows, user stories, brugerrejser, sitemaps, informationsarkitektur, personas og test af designs.