Arbejd intelligent med din produktdata. Det betaler sig.

Vi vil gerne slå endnu et slag for it automatisering og hvordan det kan gavne din forretning. Et af de mere omstændige områder for en e-handelsvirksomhed er håndtering af produktdata. Du skal ikke runde meget mere end 100 produkter i din portefølje, før det hurtigt bliver uoverskueligt. Prøv at spørg din marketingafdeling. De vil nemlig opleve at der kun kommer flere krav fra Google, Facebook og andre kanaler. 

Men den gode nyhed er, at du rent faktisk har en god mulighed for at arbejde intelligent med din produktdata. Og tilmed få mere profit på grund af sparede mandetimer og ved at skabe bedre forudsætninger for de kunder, der køber dine produkter. 

E-handelsvirksomhed reducerede deres produktdata håndteringstid med 99 %

Ved at anvende et værktøj til styring af din produktdata  kan du nemt opdatere og vedligeholde dine produktlister. Her taler vi bl.a. om SEO titler, meta beskrivelser, produktbeskrivelser, billede links, priser og lagerbeholdning.

Vi har hjulpet en kunde, som hvert år havde 4 nye kollektionsudvidelser og et eksisterende produktkatalog på ca. 1.000 produkter. Det tog dem i gennemsnit 1 minut at opdatere et produkt manuelt. Af og til var der behov for at op imod 60% af produktkataloget skulle opdateres i forbindelse med en kampagne. 

En simpel udregning: Ved opdatering af 600 produkter á 1 minut håndteringstid efterlader de 600 minutters arbejdstid = 10 timer. Forinden var der brugt timer på at planlægge kampagne rabatter på udvalgte produkter og produktkategorier.

Med ét værktøj satte vi regler op for hvad de gerne ville ændre på de enkelte produkter og produktkategorier, og kunne dermed lave en kørsel på kampagneprodukterne. Ved at benytte værktøjet tog selve opdateringen ca. 1 minut. 

Vi ved godt det ikke er dagligdagskost at du opdaterer 60% af dit produktkatalog, men du har helt sikkert også kampagneperioder, hvor der er behov for at arbejde med en større del af dit produktkatalog.  

Overordnet set sparede de op mod 99% af tiden til opdateringen af selve produkterne og kunne derfor fokusere energien på mere komplekse rabatter og mersalgsinitiativer på deres webshop (både B2C og B2B). Det er selvfølgelig vigtigt at nævne, at dette er et groft estimat, og faktiske tidsbesparelser kan variere baseret på en række faktorer, såsom kompleksiteten af produktdata og effektiviteten af de automatiserede værktøjer, der anvendes. Men arbejder du intelligent med din produktdata, vil det have en positiv domino effekt hos flere afdelinger i din virksomhed.

Disse automatiseringsværktøjer er specielt effektive til oprettelse af nye produkter, kampagner og synkronisering af produkter til forhandlere, egne kanaler og webshops. 

Hvad er et automatiserings værktøj til produktdata også kaldt et PIM system?

Et Product Information Management (PIM) håndterer alt omkring din produktdata og synkroniseringen heraf. 

Er du nysgerrig på hvilke værktøjer der findes på markedet? 

Her er nogle PIM systemer, der kan være egnet til små og mellemstore e-handelsvirksomheder:

1. Akeneo er et open-source PIM system, der tilbyder en brugervenlig grænseflade, fleksibel datamodellering og et bredt udvalg af integrationer. Det har både en community og en enterprise version, hvor community versionen er gratis

 

 

2. Pimcore er et open-source PIM system, der giver en omfattende række funktioner til at håndtere produktdata, digitale assets og e-handel. Det har også en brugervenlig grænseflade og tilbyder forskellige integrationer. Community versionen af Pimcore er gratis.

 

 

3. Rackbeat er et cloud-baseret lagerstyring software, der kan hjælpe med at spore lagerbeholdninger, håndtere ordrer og automatisere opgaver som fakturering og forsendelse.

 

 

4. Traede er en e-handelsplatform, der er designet specielt til modebranchen og kan hjælpe med at automatisere ordrebehandling og lagerstyring.

 

 

5. Byg dit eget PIM system: Du kan også vælge at bygge din egen web app, som varetager alt håndtering af din produktdata. Læs mere om hvordan vi udvikler web apps her.

Når du vælger et PIM system, er det vigtigt at overveje;

  • de specifikke behov for din virksomhed  og sikre, at det valgte system integreres godt med din eksisterende IT-infrastruktur. 
  • det er også vigtigt at konfigurere PIM systemet korrekt og definere klare processer til upload og administration af produktdata for at sikre effektivitet og nøjagtighed. 
  • sidst men ikke mindst skal du undersøge om dit ERP system ikke allerede har adgang til produktdatastyring.  

Vi har her skrevet en artikel om dansk drevet ERP systemer. Læs artiklen her.

Indhold
    Add a header to begin generating the table of contents
    Lad os tage en uforpligtende snak

    Vi gennemgår dit it setup og laver en konkret handlingsplan til din virksomhed

    Vi arbejder dagligt med digitalisering af små- og mellemstorevirksomheder og vil gerne hjælpe din forretning videre. Lad os tage en uforpligtende og gratis snak.

    Virksomheder der alle stoler på vores teknologier og processer

    Mere Indsigt

    Scroll to Top