Konvertere din hjemmeside ikke?
Det er ikke en selvfølge, at der kommer kunder i butikken, når du har lanceret din hjemmeside eller webshop. For det er nemlig først efter lancering, at ærmerne rigtig skal smøres op, og det hårde knofedt-arbejde starter. En hjemmeside eller webshop bør altid have faste konverteringsmål, altså dine succeskriterier. Der kan være mange årsager, til at din hjemmeside ikke konverterer efter det ønskede mål, f.eks. din kodestruktur, prissætning, eller at du trækker de helt forkerte mennesker ind gennem dine markedsføringskanaler.
Hvad er konverteringsoptimeringer?
Konverteringsoptimeringer er tiltag, du kan sætte ind med for at øge konverteringsraten på de ønskede målsætninger. Din konverteringsrate er vigtig, når du skal lave konverteringsoptimeringer. Du beregner din konverteringsrate ved at tage antal konverteringer pr. 1.000 unikke besøgende.
Hvilke indsatser kan du sætte ind på?
Dit fokus bør i princippet være alle steder, men det kan hurtigt virke uoverskueligt og er heller ikke rentabelt i sidste ende. Overordnet set kan du have nedenstående in-mind, når du optimerer din hjemmeside og generelle digitale forretning.
Konverteringer / konverteringsoptimeringer: Alle websites / webshops bør som sagt have konverteringsmål, som genererer dig mest mulig værdi, typisk omsætning. Når du begynder at drive trafik til din kanal, vil skal du sikre, at mest mulig af trafikken konverterer over til dine mål.
Information: Over 50% af kunderne forventer, at ethvert brand eller virksomhed har en online tilstedeværelse, hvor de kan få adgang til deres tjenester. Et af de mest fængslende aspekter ved et websted er, hvor let det gør information tilgængelig for sine kunder.
Social proof: Social proof kommer i flere udstrækninger, du kan bl.a. opnå det ved brugeranmeldelser, influencere der voucher for dit brand mv. Vi er som forbrugere generelt mere købevillige, når en virksomhed har opnået social proof. En brugerundersøgelse udarbejdet af BrightLocal (https://www.brightlocal.com/) viser, at 57% af brugere kun ville købe hos en virksomhed med fire stjerner eller flere, og at 91% af brugerne mellem 18-34 år stolede på online anmeldelser ligeså meget som anmeldelser fra venner og bekendte. Her kan du sætte ind ved f.eks. at give en tilbagevendende kunde en rabatkupon imod en brugeranmeldelse.
Support: At yde kundesupport er et hårdt job for enhver virksomhed. At levere kundesupport online er dog lettere og mere omkostningseffektivt end at ansætte personale til at yde support. Det er her, vigtigheden af at have et websted bliver tydelig, da kundesupport og kommunikation kan samles et sted og optimeres gennem løbende kundefeedback.
Skarpe landingssider: Du skal altid have fokus på dit hjørnestensindhold, altså de vigtigste sider på din hjemmeside. Sørg for, at de står ekstra skarpe og er optimeret efter trafikken, du trækker forbi disse sider – landingsider. Altså få strømlinet din marketing direkte til, hvad du har lovet brugerne, de kan forvente på den pågældende landingsside. Sørg altid for, at du er i kontrol over, hvad næste skridt er for brugerne. Der må aldrig opstå tvivl.